9002160557 |
Llocs de memòria. Escenari de geolocalització d'episodis de memòria històrica al Mobile History Map |
2020-2021 |
Curs telemàtic (en línia asíncron). Secundària Obligatòria i batxillerat |
|
|
|
2/11/2020 - 30/6/2021 (40 hores) de h a h |
|
VT Curs a distància |
|
_ (A distància)  |
|
|
Format |
En línia |
Sincronicitat |
Asíncron |
Organització |
Servei de Currículum de Secundària i Batxillerat
|
| |
|
|
| |
Inscripció |
14/09/2020 - 27/09/2020 |
|
|
Descripció i Metodologia: |
Llocs de memòria és un projecte de recerca i difusió d’històries de vida i de fets històrics des de l’àmbit escolar. Va nèixer com escenari de geolocalització de memòria històrica dels grups de treball DEMD (Exil, Deportació i holocaust), del Departament d'Educació i Memorial Democràtic, i actualment està a disposició de tot el professorat.
A partir de la memòria i del patrimoni local es planteja introduir la investigació científica tenint en compte com a eixos metodològics del procés d’aprenentatge del coneixement social els següents elements:
- el treball amb fonts històriques,
- l’aprenentatge basat en el treball col•laboratiu a partir de grups d’alumnes, i
- la geolocalització de la informació.
La realització del projecte es concreta com una proposta didàctica que aprofita la plataforma de georeferenciació Mobile History Map (MHM), basada en la utilització de tecnologies i dispositius mòbils, amb la intenció d’afavorir un aprenentatge que fonamenti la competència digital i la competència social.
Els nivells educatius preferents per desenvolupar el projecte són el 4 d’ESO i batxillerat però també es poden fer adaptacions a la resta de cursos de la secundària o al cicle superior de primària.
Pot participar qualsevol persona docent de Catalunya que tingui un projecte sobre persones i fets de memòria històrica i que pugui fer amb els seus alumnes. Però a qui no tingui un tema específic per aquest curs 2020-2021 s'ofereix la possiblitat de treballar el tema dels "Stolpersteine" al nostre país (llambordes en memòria de víctimes del nazisme)
|
| |
Objectius |
● Introduir les temàtiques i els espais de memòria històrica com a element d’anàlisi del coneixement social.
● Promoure les competències lingüística, audiovisual i digital amb un aprenentatge autònom i una participació directa als entorns digitals
● Promoure l’aprenentatge basat en el treball col•laboratiu amb grups d’alumnes i a partir de fonts directes.
● Incorporar l’ús de les tecnologies digitals en el procés d’ensenyament i aprenentatge de l’alumnat.
● Familiaritzar els docents amb l'entorn del MHM i altres recursos webs que ofereix la xarxa.
|
| |
Continguts |
● Estudi dels fets i episodis històrics de la localitat i/o del territori a partir de la memòria i del patrimoni.
● Anàlisi de fonts primàries i secundàries relacionades amb la memòria i el patrimoni
● Tractament de la informació, producció de textos multimèdia i d'ús d’eines digitals
● Treball en entorns col•laboratius
● Geolocalització d’espais i fets de memòria.
● Recollida d'informació i golocalització d'Stolperstiene a Catalunya.
|
| |
Formador/a |
Josep Torrents i M. Angeles Morales
|
| |
Avaluació |
S'han de fer les activitats proposades al curs moodle i publicar els punts geolocalitzats que en resultin, amb les seves aportacions, a la plataforma MHM.
També s'ha de contestar un qüestionari de valoració de les activitats amb propostes de millora que es considerin oportunes.
|
| |
Requisits de certificació |
Per obtenir el certificat de 40 hores cal haver fet el 80% de les activitats proposades.
També cal omplir el formulari valoració
|
| |
Persones destinatàries |
Professorat cicle superior primària, d'ESO i batxillerat.
|
| |
E-mail |
malbert@xtec.cat
|
| |
|
|